zondag 26 oktober 2008

De Maliebaanloop


Op 19 oktober 2008 was het weer tijd voor de 24ste editie van de Maliebaanloop. Voor mij, Anne Merijn en Tessel was het de tweede keer dat we ons meldden bij de tentjes op de kop van de Maliebaan om daar ons startnummer en `championchip` in ontvangst te nemen.


Het jaar daarvoor in 2007 was de loop een epische gebeurtenis voor de Utrechtse Elighjes. Anne Merijn en Tessel verschenen die eerste keer samen aan de start voor de kidsrun over 1 km. Bij Tessel had zich toen juist een uitzonderlijk looptalent gemanifesteerd. Net lid van de atletiekvereniging U-Track liep ze als 8 jarige haar hele generatie zoek, jongens incluis. Reden voor Anne Merijn om de buitenwereld eens te laten zien dat ze ook op dit gebied haar kleine zusje nog steeds de baas was. Dat lukte wonderwel. Voor het eerst zag ik die `coole` Annetje grensverleggend sprinten om vooraan te eindigen. Huilend van de inspanning kwam ze als 5de van de meiden binnen, ruim voor Tessel die als 7de over de finish kwam.





Wat mooi was dat en wat waren ze ook trots op elkaar! Mijn optreden op de 6 km prestatieloop (alleen de naam al!) was heel wat minder heroïsch. Na een fout ingedeelde race kwam ik een beetje kreupel als 24ste over de finish en heb ik hele jaar daarna pijn gehouden aan die enkel. Mijn eerste sportblessure in 20 jaar als ik die ongelukkige val van mijn racefiets niet meereken.

We waren dus benieuwd hoe het deze keer zou uitpakken. Het was weer een prachtige dag. Zou Annetje speedy Tessel weer achter zich kunnen houden en zou m´n enkel niet gaan opspelen? Wat betreft het eerste lagen er kansen voor Anne Merijn. Tessel had zich de dag ervoor bij een ongelukkige radslag bezeerd aan haar hiel en liep nog een beetje kreupel. Daar was echter na het startschot van de kidsrun echter weinig meer van te merken. Lotte en ik hebben pas later uit analyse van de foto´s van de eerste bocht na de start kunnen opmaken dat ze meteen al in de voorhoede liep.

Nu werden de rollen omgedraaid. Tessel kwam met de tweede tijd over de meet, op ruime afstand gevolgd door Annetje die zich de steken in haar zij van vorig jaar nog goed herinnerde! Nu was het Tessel die tot het gaatje was gegaan en Annetje die alles onder controle had. Maar weer waren ze trots op elkaar.

Tegen de tijd dat ik in het bonte gezelschap van de prestatieloopdeelnemers de kruising met de Nachtegaalstraat passeerde waren de meiden weer helemaal hersteld en stonden ze me aan te moedigen en liepen zelfs een heel stuk mee op. Mijn enkel hield het en ik was een halve minuut sneller dan de vorige keer. Ik kon niet meer wensen dan dat.

Uitslagen staan op www.maliebaanloop.nl

1 opmerking:

Wie is van Lotje? zei

De Elighs waren goed in vorm :-)